Project Description

Povodom obilježavanja Dana zaljubljenih donosimo vam neke zanimljive činjenice o Valentinovu i razgovore s profesoricama Mirom Žepinom i Marom Topčić-Bradanović, koje su zaslužne za mnogobrojne, ne samo valentinovske već i cjelogodišnje aktivnosti kojima se promiče ljubav i prijateljstvo.

Zanimljivosti o Valentinovu

  • Najstariju čestitku za Valentinovo napisao je francuski vojvoda Karlo Orleanski. Namijenio ju je svojoj supruzi dok je bio u zatočeništvu u Engleskoj.
  • Simbol je Valentinova i Kupid, starorimski bog ljubavi. Često se prikazuje kako drži luk i strijelu jer se vjeruje da se onaj koga on pogodi svojom čarobnom strelicom odmah zaljubi.
  • Svake se godine za Valentinovo pošalje oko milijardu čestitaka, a nešto više pošalje se jedino za Božić. Valentinovo je, uz Majčin dan, dan i kada se kupuje najviše cvijeća. Svake godine djevojke i žene širom svijeta na Valentinovo zajedno dobiju oko 50 milijuna ruža.
  • U Veronu, rodni grad Romea i Julije, svake godine pristigne oko tisuću ljubavnih pisama za Juliju. U Americi, zanimljivo, čak 15 posto čestitaka za Valentinovo djevojke pošalju same sebi.

Izvor: https://hr.wikipedia.org/wiki/Valentinovo

Prijateljstvo, ljubav, kreativno izražavanje – sve u službi humanosti

Profesorica Mira Žepina već 11. godinu zaredom koordinira aktivnostima obilježavanja Valentinova u našoj školi. Svi kojima predaje znaju da je riječ o osobi vedra i vesela duha, a i njene su valentinovske priredbe uvijek upravo baš takve. U nastavku pročitajte zašto profesorica Žepina posebno nadahnuće i poticaj za daljnji rad pronalazi upravo u obilježavanju Valentinova i drugim projektnim aktivnostima koje provodi sa svojim učenicima.


Profesorica Mira Žepina

1. Profesorice Žepina, što Vas je nagnalo da započete tradiciju obilježavanja Valentinova u našoj školi i koliko dugo ona već traje?

Učenike sam uvijek promatrala kao cjelovite osobe. Vođena teorijom Glasserove kvalitetne škole smatrala sam važnim ponuditi učenicima nešto što će u njihovom osobnom svijetu biti važno, privlačno, kvalitetno. Prijateljstvo, ljubav, kreativno izražavanje, i to u službi humanosti, zasigurno to i jesu. U realizaciji projekta „Kreativnošću do smisla“, koji je obuhvaćao različite aktivnosti prezentirane povodom Valentinova, tijekom godina sudjelovalo je više od 600 učenika. Ponosna sam što mogu reći da smo protekle školske godine proslavili desetu godišnjicu obilježavanja Valentinova u Prometnoj školi.

2. Je li Vam neko Valentinovo u našoj školi ostalo u posebnom sjećanju i zašto?

Spomen obilježavanja Valentinova u Prometnoj školi izaziva u meni cijelu bujicu sjećanja pa je teško nešto izdvojiti. Nezaboravan mi je posjet Dječjoj bolnici Kantrida, kada smo darovali sredstva prikupljena prodajom keramičkih uradaka. Naša je donacija bila namijenjena za kupnju televizora, glazbene linije i kompleta CD-a i DVD-a s glazbenim i filmskim sadržajima za djecu smještenu u novouređeni onkološki odjel. Mislim da je ovaj događaj ostavio posebnog traga u sazrijevanju učenika koji su u njemu sudjelovali. Također, nikad neću zaboraviti osmijeh na licima učenika i nastavnika u publici koji su nakon recitala „Hvalospjev ljubavi“ zajedno zapjevali „Vjeruj u ljubav“. Rado se sjećam i nezaboravne pripreme i izvedbe šaljive scenske igre „Valentinovo“ uz koju se publika od srca smijala. Na poseban su mi način bile dojmljive i muška i ženska klapska izvedba nekoliko dalmatinskih pjesama, a i predavanje koje je don Damir Stoića, zagrebački studentski kapelan, održao učenicima završnih razreda i to je bila posebna prigoda za dublje promišljanje o ljubavi….

3. Sudjeluju li učenici rado u projektu i je li bolji odaziv djevojaka ili mladića?

Prvu godinu, kad sam učenicima izložila svoje ideje za obilježavanje Valentinova, naišla sam na oduševljenje, a kasnije i ozbiljnost u angažmanu. Paralelno sam radila pripreme s učenicima prvih, drugih, trećih i četvrtih razreda. Narednih su godina sami učenici već na početku školske godine inicirali osmišljavanje priredbe i kreativnih uradaka. Na samo Valentinovo izvodila se priredba, a učenici su na „poštanskom štandu“ mogli adresirati i odaslati u druge razrede kreativne uratke s posebno odabranim prigodnim ljubavnim stihovima. Upravo taj valentinovski događaj svi su učenici željno iščekivali. Nikad nisam uočila razliku u interesu između djevojaka i mladića, bilo prilikom izrade kreativnih uradaka i selekcije ljubavnih stihova s Interneta, bilo prilikom angažmana oko pripreme priredbe.

4. Možete li nam otkriti neke pojedinosti o ovogodišnjoj pripredbi povodom Valentinova?

Mogu samo reći da će ovogodišnje obilježavanje Valentinova biti glazbeno.

5. Kako se Valentinovo može povezati s ostalim projektima čiji ste nositelj?

Valentinovo koje obilježavamo u sklopu projekta „Kreativnošću do smisla“, kao i projekt „Učenik – aktivni građanin u borbi protiv gladi“, imaju više poveznica: prijateljstvo, humanost, ljepota, kultura, osvještenost. Meni je osobno posebno nadahnuće i poticaj za daljnji rad spoznaja da učenici kroz ovakve i slične sadržaje sazrijevaju, razvijaju svoju osobnost, postaju plemenitiji i osvješteniji ljudi i građani, te kao takvi predstavljaju dobar zalog za budućnost i bolji svijet.


Sretno Valentinovo i ne zaboravite: Čitajte naglas!

Rad naše školske pedagoginje već čitav niz godina prožima borba protiv nasilja svake vrste, pa tako i onoga u prijateljskim ili ljubavnim odnosima. Iskustva profesorice Topčić-Bradanović svjedoče o tome koliko je teško, ali i plemenito, važno i vrijedno njegovati samosvijest mladih ljudi i razvijati njihov potencijal za razvijanje i održavanje zrelih i cjelovitih odnosa. O tome, kao i o manje poznatoj intrigantnoj vezi Valentinova i čitanja (naglas), pročitajte u nastavku intervjua.


Školska pedagoginja, prof. Mara Topčić-Bradanović

1. Profesorice Topčić-Bradanović, na koji način je projekt „Živjeti bez nasilja“ povezan s obilježavanjem Valentinova?

Projekt „Živjeti bez nasilja“ ove godine slavi 10. godinu postojanja i promijenio je svoje ime u „Živimo s osmijehom“, koje smatramo afirmativnim i zato primjerenijim za pedagoški rad s učenicima. Projektom promičemo pozitivne vrijednosti, njegujemo samosvijest, utječemo na formiranje bolje slike o sebi, vježbamo komunikacijske vještine, potičemo učenike da razgovaraju o svojim problemima i potraže pomoć. Naš se cilj i svrha najbolje mogu opisati kao razvoj pozitivnih životnih vrijednosti, a jedne od najvažnijih takvih vrijednosti jesu upravo ljubav i prijateljstvo.

2. Kako ste u sklopu Vašeg projekta obilježili Valentinovo ove godine i zašto ste se odlučili baš za takav način promidžbe blagdana ljubavi i prijateljstva?

Odlučili smo povezati ljubav i čitanje jer se 14. veljače obilježava Valentinovo, a 16. veljače Svjetski dan čitanja naglas, kojim se promiče pismenost u svijetu. S obzirom na to da novije generacije ne njeguju kulturu čitanja, a zanemaruju i razgovor koji uključuje kontakt očima, neverbalnu komunikaciju i drugo, htjeli smo natpisom na našem plakatu („Poveži Valentinovo i čitanje… Svojoj simpatiji naglas pročitaj lijepu poruku punu ljubavi i pažnje…“) potaknuti mlade da glasno izgovore ono što osjećaju prema svojoj simpatiji i lijepim rečenicama okrune ljubav koja je središnji događaj u njihovim životima.
Drugi (ništa manje važan) razlog zbog kojeg smo obilježili Valentinovo na ovaj način je činjenica da mladi sve manje razgovaraju usmeno, a sve više komuniciraju pišući poruke na mobitelu ili nekoj društvenoj mreži, koristeći pritom kratice, ne razlikujući velika i mala slova, izostavljajući interpunkcijske znakove i slično.

3. Susrećete li se kao školska pedagoginja često s ispovijestima učenika ili učenica o sretnoj ili nesretnoj ljubavi?

Učenice/i vole podijeliti sa mnom svoje sretne ljubavi, a teže se povjeravaju ako je riječ o neuzvraćenim ljubavima ili o ljubavima u kojima se javljaju problemi zbog osjećaja kontroliranja, ljubomore, sebičnosti, nametnute izoliranosti od prijatelja itd.
Također, učenici vole kad im govorim o primjerima iz svakodnevnog života. Najvažnija po(r)uka svakom učeniku/ici koji razgovara sa mnom o nezadovoljstvu svojom mladenačkom vezom je osnaživanje vlastite osobe i učenje zauzimanju za sebe. U sretnoj vezi trebaju vladati iskrenost i povjerenje bez kontrole i sumnji…
Međutim, puno treba raditi s mladima na iskorjenjivanju predrasuda. Neki smatraju kako je ljubomora znak da nas partner/ica voli. Naravno, riječ je o upravo suprotnom: Ako nas netko voli i vjeruje u nas, nema razloga biti ljubomoran/a.

4. Koje je Vaše mišljenje o utjecaju ljubavi na školski uspjeh?

Ljubav jako utječe na cijeli naš život pa tako i na školski uspjeh. Najčešći razlog „popuštanja“ u školi, slabijih ocjena i neopravdanih izostanaka je neuzvraćena ljubav ili ljubav koja nas čini nesretnima.

5. Što je važnije – ljubav ili prijateljstvo?

Ne možemo živjeti ni bez prijatelja ni bez ljubavi, no put i do prave ljubavi i do pravoga prijateljstva nije uvijek jednostavan, a često je i bremenit brojnim razočaranjima. Ipak, nitko zbog toga ne bi trebao odustati niti od sebe, niti od prijateljstva, niti od ljubavi.

6. Želite li za kraj poručiti nešto našim čitateljima?

Za sva daljnja pitanja o ovoj i sličnim temama uvijek vam na raspolaganju stoji vaša pedagoginja. Sretno Valentinovo i ne zaboravite: Čitajte naglas!

Intervju vodila: Marijeta Mašić, prof.