Project Description

Projekt „Učenik – aktivni građanin u borbi protiv gladi“ pokrenut je na satu Politike i gospodarstva s vezano za implementirani program Odgoja i obrazovanja za ljudska prava i demokratsko građanstvo.
Donijela sam na sat časopis za beskućnike „Ulična svjetiljka“ i pročitala pjesmu mlade djevojke o njezinom iskustvu gladi. Mene se prethodno toliko dojmila da si jednostavno nisam mogla uzeti za pravo da u vezi s tim ne poduzmem ništa. Naravno da sam se pitala hoće li pasti na plodno tlo. Hoće li kod mojih učenika također potaknuti volju da nešto učine. Ali ti mladi, živahni, naizgled nedovoljno odgovorni, nedovoljno zainteresirani, teško ukrotivi ljudi, reagirali su od prve. Zanimljivo je kako u toj stalnoj „borbi“ učenika i nastavnika, da se da i da se odbije, najlakše prolazi ono što se ponudi iz ljubavi. Dakle, u želji da pomognemo mladim ljudima koji su prerano iskusili težinu života na svojim leđima, ponudila sam mojim učenicima Odgoj za ljudska prava i demokratsko građanstvo. Ali, također, i da ih osvijestim i obogatim iskustvom vlastitog davanja i djelovanja u službi dobra. Papa Franjo je u korizmenom obraćanju vjernicima naglasio da siromaštvo boli. Bilo ono moralno ili materijalno. Kao što je bolno ne biti u mogućnosti zadovoljiti vlastite egzistencijalne potrebe i potrebe svojih najmilijih, ništa nije manje bolno moralno siromaštvo, siromaštvo duha, nedostatak vjere u dobro,odsustvo ljubavi i empatije.
Većina nas, nažalost, nije svjesna koliko u našem okruženju ima djece i mladih koji ujutro odlaze u školu i na fakultet prazna želudca, bez mogućnosti da sebi kupe marendu. Također, da ih ni kod kuće ne čeka kvalitetan obrok dostatan za zdrav razvoj organizma. Siromaštvo, bijeda, glad, nažalost, nije priča iz nekog drugog vremena ili prostora. Priča je to iz naše stvarnosti, prisutna je, svuda je oko nas, ekspandira. Samo je ponos i dostojanstvo potrebitih čine slabije vidljivom. I.. tako, na pitanje koje je uslijedilo: „Želite li promijeniti nešto, jeste li spremni angažirati se na Projektu?“ na moje iznenađenje, javili su se svi, bez iznimke, cijeli razred. Još jednom sam postavila pitanje: „Jeste li stvarno spremni raditi?“. Ostali su ustrajni.
Krenuo je. Projekt iz Građanskog odgoja po zadanim koracima i vlastitoj metodologiji. Nije im bilo teško. Ima li što ljepše nego razvijati u mladima svijest, plemenitost, humanost, učiti ih biti u službi dobra? Proučavali smo problem, istraživali obujam, čitali novinske napise, provodili ankete, na nastavi Informatičko-komunikacijskog praktikuma izvodili statističke obrade i grafičke prezentacije, istraživali zakone, Ustav, Konvenciju o pravima djeteta, Europsku socijalnu povelju, i dr. te smo donijeli odluku.
Napravit ćemo dječju slikovnicu koja će ilustracijama pratiti tekst pjesme „Glad“ kako bismo osvijestili problem u našem okruženju. Njezinom prodajom ostvarit ćemo sredstva za plakate, slamnate košare, poštanske usluge i ostalo potrebno za realizaciju akcije „Kruh za poslije“. Pozvali smo na suradnju Školu za primijenjenu umjetnost. Učenici pod vodstvom prof. Laure Varljen Herceg, duboko nadahnuti tekstom pjesme, izradili su impresivne likovne radove. Profesorica ih je složila u prekrasnu slikovnicu. Uz moj predgovor, bila je spremna za našu misiju. Trebao nam je još “samo“ novac za tiskanje.
Krenuli smo sa zamolbama: Grad Rijeka, PGŽ, Općina Kostrena itd. Pozitivna reakcija nije izostala. Susreli smo se i upoznali s krasnim, marljivim ljudima koji odgovorno rade svoj posao. To iskustvo učenicima je pružilo vrijedne spoznaje o instrumentima koje kao građani imamo na raspolaganju ukoliko želimo nešto u našoj zajednici mijenjati na bolje. Uz pomoć naše pedagoginje Mare Topčić Bradanović, otvorila su nam se vrata Filozofskog fakulteta u Rijeci. Prodekanica Prof. dr. sc. Ines Srdoč Konestra ponudila nam je prostore Filozofskog fakulteta za promociju slikovnice i izložbu likovnih radova nastalih tijekom njene pripreme.
Pročelnica Odjela za zdravstvo i socijalnu skrb Grada Rijeke gđa. Ankica Perhat ponudila nam je štand na riječkom Korzu za prodaju slikovnice. Saborska zastupnica dr. sc. Romana Jerković, uz topli prijem obećala nam je podršku i suradnju u organiziranju javne tribine na temu „Glad“.
Uslijedili su je zapaženi nastupi na Županijskoj smotri Građanskog odgoja, Županijskom stručnom Vijeću i Državnoj smotri i promociji na Filozofskom fakultetu U Rijeci. Bio je to poseban događaj za učenike koji su javno nastupali. Važno životno iskustvo uspješnosti i zadovoljstvo vlastitim postignućem. Neupitno poticajno. Pojava učenika u medijima za roditelje je bilo posebno zadovoljstvo. A sve to na korist onima kojima su naša briga i pomoć doista potrebne.
Još je puno posla pred nama; prodajni štand, lijepljenje plakata, javna tribina i kao kruna svemu realizacija akcije „Kruh za poslije“. Ali već do sad, naši su učenici na drugačiji način ispričali prekrasnu priču o istinskoj ljubavi, vjeri i dobroti – razigrano, sanjarski, otvorena srca prema budućnosti i životu, onako kako samo mladi znaju.
Što nam je bila misao vodilja cijelo vrijeme? Djeca i mladi koji se susreću s problemima sličnim onom opisanom u pjesmi „Glad“ nakon realizacije našeg Projekta imat će mogućnost doći do kruha kojeg na žalost sami ne mogu platiti. Na pultu pekarske radnje u slamnatoj košari čekat će na njih komad toplog kruha, koji je za tu nakanu platio i ostavio osviješten građanin s ljubavlju za drugog. Ne dvojimo da će biti humanih ljudi koji će se dolaskom u pekaru radi kupovine kruha odazvati pozivu s plakata i odlučiti se platiti još jedan za onog tko to nije u mogućnosti sam učiniti. Ne dvojimo, jer se plemenitost i humanost naših građana dosad puno puta pokazala na djelu.
Za kraj, što je svrha Projekta? Svrha je promijeniti nešto na bolje, zauvijek.
Slobodno mogu zaključiti da se Projekt „Učenik – aktivni građanin u borbi protiv gladi“ ostvaruje u svojoj svrhovitosti. Sigurna sam da će se nešto promijeniti u svijesti, u srcima, a također i životima.

Mira Žepina, prof.

Pismo podrške saborske zastupnice Dr. sc., Romane Jerković:

Dragi učenici Prometne škole!

S izuzetnim zadovoljstvom i radošću susrela sam se s Vama i Vašom mentoricom. Radosna sam što u ovoj stresnoj stvarnosti, gdje je prisutna bespoštedna utrka za egzistencijom i vlastitom afirmacijom, postoje ljudi, pogotovo mladi ljudi, koji na svom životnom putu ne gledaju samo sebe, već nesebično i drugima daju šansu. Pogotovo onima koji su u nepovoljnijem položaju i kojima nerijetko i mala podrška znači jako puno. U ozračju dobrih namjera i empatiji za ljude oko sebe gradimo i sebe i postajemo i sami još bolji. Ima li ičeg ljepšeg i vrednijeg od pomaganja drugima? Vi i Vaša mentorica prof. Mira Žepina ste pokazali svojom kreativnošću i primjerom kakvo društvo treba biti i kako svi možemo dati poticaj i drugima da budu bolji, angažiraniji, suosjećajniji. Na taj način se ujedno i podiže svijest javnosti, što je svakako vrlo važno u unapređenju kvalitete života ne samo onih kojima je pomoć potrebna, nego i nas samih.
S iskrenim poštovanjem!

Romana Jerković


Kako se rađao projekt?

Mi učenici 4. razreda Poštansko telekomunikacijskog usmjerenja potaknuti dojmljivom pjesmom naše vršnjakinje „Glad“ objavljene u časopisu za beskućnike Ulična svjetiljka kao osviješteni građani odlučili smo učiniti nešto u korist dobra. Pod vodstvom profesorice Mire Žepine odabrali smo za svoj projektni zadatak pomoć u rješavanju problema gladi djece i mladih u našem okruženju.
Projekt smo nazvali Učenik- aktivni građanin u borbi protiv gladi. Bavi se problemom nedostatnosti osnovnih sredstava za dostojanstven život socijalno ugroženih stanovnika PGŽ. Svakodnevno smo svjedoci različitih slučajeva socijalne ugroženosti u našem okruženju. Sve češće se suočavamo sa situacijama u kojima prepoznajemo kod naših kolega i prijatelja nemogućnost zadovoljavanja temeljnih životnih potreba zbog nemogućnosti pribavljanja hrane, odjeća i higijenskih potrepština.
Istraživali smo s kakvim se problemima susreću socijalno ugrožene osobe u našem Gradu i Županiji i na kakav način se ti problemi rješavaju. Upoznali smo se s kvalitetnim socijalnim programima i vrijednim humanim osobama koje ih provode. Unatoč tome svakodnevno raste broj osoba čija je egzistencija ugrožena. Budući da problem socijalne ugroženosti zadire i u područje dostojanstva osobe, utvrdili smo da često ljudi pokušavaju prikriti probleme s kojima se svakodnevno suočavaju, što nerijetko pogađa djecu i mlade. Proučavali smo pothranjenost kao medicinski termin, te na koji način ona utječe na razvoj djeteta i mlade osobe, te koje bolesti i oštećenja izaziva.
Saznali smo da pothranjenost izaziva smanjenje imuniteta, oštećenje organa kao što su mozak, pluća i srce, te umor, bezvoljnost i nedostatak koncentracije. Nedvojbeno smo utvrdili da pothranjenost kod djece i mladih uzrokuje psihičke i fizičke probleme u rastu i razvoju.
Istraživali smo koliko je i na kakav način ta tema zastupljena u javnim medijima. Naišli smo na vrlo potresne priče. Sastavili smo i proveli anketu unutar naše škole i šire kako bismo utvrdili stavove o tom problemu u našem okruženju. Utvrdili smo da nismo usamljeni u svojim razmišljanjima o važnosti i žurnosti rješavanja ovog problema.
Odlučili smo dati svoj doprinos njegovom rješavanju. Razmatrali smo tri alternativne politike. Jedna od mogućih pristupa rješavanju ovog problema je održavanje „statusa quo“, dakle ne činiti ništa, već pasivno promatrati kako će se stvari odvijati i eventualno čekati nečiju tuđu inicijativu. Zaključili smo da se čekanjem može očekivati da problem postane još veći, a uključuje i mogućnost posljedica tragičnih razmjera. Fizičar Albert Einstein je rekao:“Svijet je opasno mjesto za život, ne zbog zlih ljudi, već zbog dobrih ljudi koji ništa ne poduzimaju.“Druga mogućnost je organizacija „humanih buvljaka“ jednom mjesečno na kojem bi se prodavala stara odjeća i knjige koje bi učenici u tu svrhu poklanjali. Od prikupljenih sredstava pomagali bi najpotrebitije iz svog okruženja. Citirat ću mislioca Dalaj Lamu „Kad osjećamo ljubav i dobrotu prema drugima, ne samo da pomažemo da se drugi osjećaju voljeni i zbrinuti nego i razvijamo vlastitu unutrašnju sreću i mir“. Treća alternativna politika, za koju smo se ujedno i odlučili je Pritisak na državne institucije, osvješćivanjem i senzibiliziranjem javnosti u svrhu bolje zaštite socijalno ugrožene djece i mladih. Vodili smo se citatom iz Talamunda „Nagovoriti druge da čine dobro, veće je dobro nego ga sam činiti.“
Proučavali smo Ustav Republike Hrvatske, Zakon o socijalnoj skrbi, Konvenciju o pravima djeteta, Europsku socijalnu povelju. Utvrdili smo ustavnu i zakonsku utemeljenost naše politike.
Odlučili smo u suradnji sa Školom za primijenjenu umjetnost iz Rijeke izraditi slikovnicu na temelju pjesme „Glad“, kako bi potaknuli osvješćivanje problema. Naši kolege iz spomenute škole inspirirani pjesmom izradili su prekrasne i dojmljive ilustracije. Zatražili smo i dobili financijsku potporu od uprave grada Rijeke, PG županije i općine Kostrena. Prihod od prodaje slikovnice iskoristit ćemo za kroz suradnju s pekarskim radnjama u realizaciji akcije„kruh za poslije“.
Na Filozofskom fakultetu u Rijeci održali smo promociju slikovnice. Nastupili smo na Županijskoj smotri odgoja i obrazovanja za demokratsko građanstvo i ljudska pravo. Ostvarili smo zapažen nastup i na Državnoj smotri. Župan Zlatko Komadina na svečanom primanju najuspješnijih učenika i mentora Primorsko goranske županije dodijelio nam je svečane plakete i poklone za naša postignuća. Odjel za zdravstvo i socijalnu skrb Grada Rijeke ponudio nam je štand na Riječkom Korzu za prodaju slikovnice. Također, u pripremi smo organiziranja javne tribine na kojoj ćemo se baviti ovom temom s ambicijom da pravo na hranu bude uvršteno u Ustav Republike Hrvatske kao temeljno ljudsko pravo.
Rad na ovom projektu bio je izuzetno, nezaboravno i poticajno iskustvo koje je na neki način utjecalo i na naš osobni razvoj. Osvijestili smo činjenicu da je svaki građanin osoba s pravima i dužnostima koje se moraju poštivati. Ovo je naš iskreni pokušaj da damo svoj doprinos boljem i sretnijem životu najugroženijih osoba s margina našeg društva. Za kraj pročitajte pjesmu koja nas je potaknula na razmišljanje i djelovanje.

Sara, Marin, Nikola, Mia, Emanuel, Filip

GLAD

Na stolu stoji,
posljednja korica kruha,
Od koje se jedva
može najesti muha.

Izgleda tako,
usamljeno i jadno,
A ipak je žarko želi
ustašce jedno gladno.

Izgleda krhko,
jer je tako sitna
Tko bi ikad pomislio
da je nekome bitna.

Zove me k sebi,
neobično je privlačna,
Želim je samo na tren
dotaknuti usnama.

Posegnut ću rukom,
samo da je na kratko uzmem.
Možda od miline njezina dodira
ipak konačno usnem.

I posegnuh,
ali iz tamne sobe,
istrči ustašce jedno gladno,
zgrabi je i zagrize,
i usput me pogleda hladno.

To je moj brat,
što lovi posljednju koricu kruha.
Zbog njega se nasmiješim,
i vedra sam duha.

A, u mislima se tješim i sebi kažem:
„Ma sve je lako kad si mlad…“
Al’ želudac i dalje vrišti:
„Glad!
Glad! Glad!“

Ana Godić
“Nitko nije slučajno dobar, vrlinu treba naučiti”
Seneka mlađi

Projekt „Učenik – aktivni građanin u borbi protiv gladi“ pokrenut je na satu Politike i gospodarstva s vezano za implementirani program Odgoja i obrazovanja za ljudska prava i demokratsko građanstvo.
Donijela sam na sat časopis za beskućnike „Ulična svjetiljka“ i pročitala pjesmu mlade djevojke o njezinom iskustvu gladi. Mene se prethodno toliko dojmila da si jednostavno nisam mogla uzeti za pravo da u vezi s tim ne poduzmem ništa. Naravno da sam se pitala hoće li pasti na plodno tlo. Hoće li kod mojih učenika također potaknuti volju da nešto učine. Ali ti mladi, živahni, naizgled nedovoljno odgovorni, nedovoljno zainteresirani, teško ukrotivi ljudi, reagirali su od prve. Zanimljivo je kako u toj stalnoj „borbi“ učenika i nastavnika, da se da i da se odbije, najlakše prolazi ono što se ponudi iz ljubavi. Dakle, u želji da pomognemo mladim ljudima koji su prerano iskusili težinu života na svojim leđima, ponudila sam mojim učenicima Odgoj za ljudska prava i demokratsko građanstvo. Ali, također, i da ih osvijestim i obogatim iskustvom vlastitog davanja i djelovanja u službi dobra. Papa Franjo je u korizmenom obraćanju vjernicima naglasio da siromaštvo boli. Bilo ono moralno ili materijalno. Kao što je bolno ne biti u mogućnosti zadovoljiti vlastite egzistencijalne potrebe i potrebe svojih najmilijih, ništa nije manje bolno moralno siromaštvo, siromaštvo duha, nedostatak vjere u dobro,odsustvo ljubavi i empatije.
Većina nas, nažalost, nije svjesna koliko u našem okruženju ima djece i mladih koji ujutro odlaze u školu i na fakultet prazna želudca, bez mogućnosti da sebi kupe marendu. Također, da ih ni kod kuće ne čeka kvalitetan obrok dostatan za zdrav razvoj organizma. Siromaštvo, bijeda, glad, nažalost, nije priča iz nekog drugog vremena ili prostora. Priča je to iz naše stvarnosti, prisutna je, svuda je oko nas, ekspandira. Samo je ponos i dostojanstvo potrebitih čine slabije vidljivom. I.. tako, na pitanje koje je uslijedilo: „Želite li promijeniti nešto, jeste li spremni angažirati se na Projektu?“ na moje iznenađenje, javili su se svi, bez iznimke, cijeli razred. Još jednom sam postavila pitanje: „Jeste li stvarno spremni raditi?“. Ostali su ustrajni.
Krenuo je. Projekt iz Građanskog odgoja po zadanim koracima i vlastitoj metodologiji. Nije im bilo teško. Ima li što ljepše nego razvijati u mladima svijest, plemenitost, humanost, učiti ih biti u službi dobra? Proučavali smo problem, istraživali obujam, čitali novinske napise, provodili ankete, na nastavi Informatičko-komunikacijskog praktikuma izvodili statističke obrade i grafičke prezentacije, istraživali zakone, Ustav, Konvenciju o pravima djeteta, Europsku socijalnu povelju, i dr. te smo donijeli odluku.
Napravit ćemo dječju slikovnicu koja će ilustracijama pratiti tekst pjesme „Glad“ kako bismo osvijestili problem u našem okruženju. Njezinom prodajom ostvarit ćemo sredstva za plakate, slamnate košare, poštanske usluge i ostalo potrebno za realizaciju akcije „Kruh za poslije“. Pozvali smo na suradnju Školu za primijenjenu umjetnost. Učenici pod vodstvom prof. Laure Varljen Herceg, duboko nadahnuti tekstom pjesme, izradili su impresivne likovne radove. Profesorica ih je složila u prekrasnu slikovnicu. Uz moj predgovor, bila je spremna za našu misiju. Trebao nam je još “samo“ novac za tiskanje.
Krenuli smo sa zamolbama: Grad Rijeka, PGŽ, Općina Kostrena itd. Pozitivna reakcija nije izostala. Susreli smo se i upoznali s krasnim, marljivim ljudima koji odgovorno rade svoj posao. To iskustvo učenicima je pružilo vrijedne spoznaje o instrumentima koje kao građani imamo na raspolaganju ukoliko želimo nešto u našoj zajednici mijenjati na bolje. Uz pomoć naše pedagoginje Mare Topčić Bradanović, otvorila su nam se vrata Filozofskog fakulteta u Rijeci. Prodekanica Prof. dr. sc. Ines Srdoč Konestra ponudila nam je prostore Filozofskog fakulteta za promociju slikovnice i izložbu likovnih radova nastalih tijekom njene pripreme.
Pročelnica Odjela za zdravstvo i socijalnu skrb Grada Rijeke gđa. Ankica Perhat ponudila nam je štand na riječkom Korzu za prodaju slikovnice. Saborska zastupnica dr. sc. Romana Jerković, uz topli prijem obećala nam je podršku i suradnju u organiziranju javne tribine na temu „Glad“.
Uslijedili su je zapaženi nastupi na Županijskoj smotri Građanskog odgoja, Županijskom stručnom Vijeću i Državnoj smotri i promociji na Filozofskom fakultetu U Rijeci. Bio je to poseban događaj za učenike koji su javno nastupali. Važno životno iskustvo uspješnosti i zadovoljstvo vlastitim postignućem. Neupitno poticajno. Pojava učenika u medijima za roditelje je bilo posebno zadovoljstvo. A sve to na korist onima kojima su naša briga i pomoć doista potrebne.
Još je puno posla pred nama; prodajni štand, lijepljenje plakata, javna tribina i kao kruna svemu realizacija akcije „Kruh za poslije“. Ali već do sad, naši su učenici na drugačiji način ispričali prekrasnu priču o istinskoj ljubavi, vjeri i dobroti – razigrano, sanjarski, otvorena srca prema budućnosti i životu, onako kako samo mladi znaju.
Što nam je bila misao vodilja cijelo vrijeme? Djeca i mladi koji se susreću s problemima sličnim onom opisanom u pjesmi „Glad“ nakon realizacije našeg Projekta imat će mogućnost doći do kruha kojeg na žalost sami ne mogu platiti. Na pultu pekarske radnje u slamnatoj košari čekat će na njih komad toplog kruha, koji je za tu nakanu platio i ostavio osviješten građanin s ljubavlju za drugog. Ne dvojimo da će biti humanih ljudi koji će se dolaskom u pekaru radi kupovine kruha odazvati pozivu s plakata i odlučiti se platiti još jedan za onog tko to nije u mogućnosti sam učiniti. Ne dvojimo, jer se plemenitost i humanost naših građana dosad puno puta pokazala na djelu.
Za kraj, što je svrha Projekta? Svrha je promijeniti nešto na bolje, zauvijek.
Slobodno mogu zaključiti da se Projekt „Učenik – aktivni građanin u borbi protiv gladi“ ostvaruje u svojoj svrhovitosti. Sigurna sam da će se nešto promijeniti u svijesti, u srcima, a također i životima.

Mira Žepina, prof.