Program Kazalište u školi odavno je ušao u drugo desetljeće svoga rada, a ove godine obilježava i svoju punoljetnost.

Mnogi naši učenici zavoljeli su odlaske u kazalište i srušili predrasudu da je kazalište elitistički medij. Neki su ostali redoviti posjetitelji pa se pred pozornicom koja život znači uvijek rado vidimo i prisjetimo školskih dana. Nadam se da među našim sadašnjim učenicima postoje i takvi – ljudi koji su zavoljeli kazalište.

Učenici 2. TC, 2.V2 i 4. TC u HNK Ivana pl. Zajca 22. ožujka 2022. gledali su predstavu za mlade “I Cyrano i djevojčica” koja se prikazala u sklopu projekta (Za)voli kazalište pod pokroviteljstvom Primorsko-goranske županije.

Iz kazališnog programa:

Osobna iskaznica predstave:

Koprodukcija s Teatrom Poco Loco i u suradnji s Riječkim kazalištem mladih „Kamov”

Edmond Rostand – Guillermo Baldo

I CYRANO I DJEVOJČICA, predstava za mlade i odrasle

Redatelj, autor adaptacije i dramaturg: Guillermo Baldo

U predstavi se radi  o Jelinom sjećanju na djetinjstvo, a zaplet se temelji na ljubavnim pismima između dvije djevojčice, gdje jedna od njih se potpisuje kao dječak, kao što je to i u drami Edmonda Rostanda „Cyrano de Bergerac“. Ljubavna priča koja se razvija iz anonimnosti, pritisci i pravila koje odrasli nameću djevojčicama / dječacima u odijevanju, načinima igre, ponašanju, odnosima, društvo koje nameće čak i što dječak / djevojčica mora osjećati, misliti i voljeti, uvijek manje-više jednako – o svemu tome nas toliko suptilno upućuje razmišljati autor i redatelj Baldo koji ne docira, ne osuđuje niti koga optužuje, jednostavno stvari postavlja u situacije koje su takve kakve jesu, a mi možemo, ganuti iskrenošću i ljepotom prikazanog, istinski promišljati različitosti.

ISHODI UČENJA (na kognitivnom i afektivnom području):

  • grade povjerenje i empatiju prema drugim pojedincima
  • pokazuju interese za druge i grade poželjne odnose uvažavanja i poštivanja
  • pokazuju poznavanje građanskih prava koje proizlaze iz Ustava Republike Hrvatske, Opće deklaracije o ljudskim pravima, Europske socijalne povelje i Konvencije o pravima djeteta
  • grade sposobnost učinkovitog povezivanja s javnim institucijama
  • iskazuju spremnost na poštivanje vrijednosti i privatnosti drugih sa spremnošću reagiranja na protudruštveno ponašanje
  • primjenjuje društvene komunikacijske vještine; timski rad, suradnja, dogovaranje te poticanje i uključivanje u dijalog, upravljanje emocijama, javni nastup, prezentacija. (vještine, sposobnosti, znanje)

Intertekstualnost – https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=27671

(francuski intertextualité, od inter- + tekst), termin koji se u književnoj teoriji pojavio oko 1960-e, a kojim se označuju odnosi među tekstovima. Nastao je u trenutku krize značenja, samostalnosti i referentnosti teksta, kada se on pretvara u »otvoreni« fragment slobodan za odnose s drugim tekstovima. Intertekstualno se djelo zato može promatrati kao presjecište većega spleta tema, kodova i postupaka.

„Cyrano de Bergerac“kazališna drama u stihovima, koja pripovijeda o liku i životu mušketira Cyrana de Bergeraca. Iako je Cyrano postojao u stvarnom životu, vizija koju nam nudi Edmond Rostand ne uklapa se u povijesni karakter jer je vrlo romantična i idealizirana.

U drami se javlja ljubavni trokut, odnos između Cyrana, Roxane i Cristiána. Naš se glavni junak, kojeg zbog prevelikog nosa smatraju užasnim bićem, ne usuđuje izjaviti ljubav Roxani iz straha da će ga odbiti. Taj se strah povećava kad otkrije da je zaljubljena u mladog kadeta Cristiána, koji ima svu fizičku privlačnost koju Cyrano nema. Međutim, Cristián nije rječit pa zamoli Cyranu da Roxani u njegovo ime napiše ljubavna pisma. Cyrano, iako se pokušava zavarati i vjerovati da mu je drago zbog same činjenice da je svoju ljubav priznao preko Cristiána, duboko u sebi zna da je to laž. Ne želi priznati svoj čin, čak ni kad se pojave dokazi da je pisma napisao on, a Roxana se na kraju zaljubi u njegove osjećaje, unatoč Cristiánovoj ljepoti.

U predstavi „I Cyrano i djevojčica“ djevojčica se Jela zaljubljuje u svoju novu susjedu, djevojčicu Roxanu. Igrom slučaja Jela navlači odjeću dječaka, pa Roxana pomisli da je to Jelin bratić Kristijan. Jela još nema hrabrosti razotkriti svoje osjećaje, pa Roxani, poput Cyrana, počinje pisati pisma potpisujući se kao Kristijan.

Radnja predstave odvija se retrospektivno – Jela, koja više nije djevojčica, u sjećanjima se vraća u prošlost, u gradić svoga djetinjstva. Otkriva nam priču o djevojčici koja je ponekad djevojčica, a ponekad preuzima identitet dječaka. I tu dolazimo do Cyrana,  vještog mačevaoca i pjesnika, golema nosa i nagle naravi, ali plemenite i osjećajne duše. Svojim ljubavnim pismima osvojio je srce voljene žene. Pisma su ključna i u suvremenoj predstavi jer njima djevojčice mogu otjerati svoje strahove i otkriti tko su i što žele.

Riječki HNK otvorio je jednu temu koja je u našem društvu još vrlo provokativna. Ukazano je na postojanje različitih oblika ljubavi i raznolikih identiteta koji se počinju graditi u vrijeme odrastanja.

Naš i su učenici pogledali predstavu i o njoj razgovarali. Pokazali su zrelost u pristupu temi. Izdvojena su neka njihova zapažanja:

Franco Mandić, 2. TC: Svidjela mi se predstava. Jedna glumica predstavlja više likova. Obične kartonske kutije služe kao maske za prijelaz iz jednoga lika u drugi. Svidio mi se i teatar sjena. Nisam očekivao ovakveu predstavu. Tematika je zanimljiva.

Noel Jakac, 2. TC: Ljubav i prijateljstvo! To su teme koje su nam bliske. O ozbiljnim temama progovara se na zabavan i smiješan način.

Dominik Agapito, 2. V2: Zanimljiva predstava kakvu nisam očekivao. I zabavna! Jako mi se svidjela starica, gospođa Gordana koja sve razumije i ruga se svemu što je „normalno“ – knjigama, učenju, urednim djevojčicama u lepršavim haljinama.

Leon Maksimović, 4. TC: Ovo je moderna, ali opet neobična predstava. Neočekivana tema i forma. Super!

Danijel Kalčić, 2, V2: Treba nam smijeha, a na ovoj smo se predstavi nasmijali! Bilo je zabavno i poučno.

Antonio Šimanić, 2. TC: Kako se osjećamo kada izgubimo osobu koju volimo ili nas od nje udalje? U predstavi su se likovi odselili negdje drugdje, a u stvarnom životu ima i strašnijih gubitaka.

Marin Gašparović, 2. TC: Predstava mi se jako svidjela – komična je i tužna istovremeno. Tematika je moderna. Mislim da svatko ima pravo na ljubav i prijateljstvo. Bio mi je poseban ugođaj ovaj put u kazalištu jer su dvije mlade glumice stvorile galeriju likova na neobičan način. Kutije i rasvjeta su imale odličnu funkciju.

Antonio Kruljac, 2. V2: Dojmljiva predstava, drugačija od ostalih koje sam gledao. Glumica je dobro prelazila iz lika u lik, lijepo je pjevala.

Emanuel Čaić, 2. TC: Ovo je poučna predstava! Govori o iskrenosti i laži!

Ivona Kolar, 2. TC: Predstava mi se svidjela jer je humoristična, emotivna i poučna. Posebno mi se svidio lik stare Gordane koje su se svi plašili, a zapravo je bila normalna i pametna osoba.

Mihael Bodetić, 2. V2: Super predstava koju svima preporučam. Moderna tema i izvedba.

Mehdi Ethemi, 2. V2: Ova je predstava zabavna, poučna i zanimljiva. Glumice su mlade i odlično glume. Tematika – škakljiva.

Karlo Bliznac, 2. TC: Predstava je super. Ni u jednom trenutku mi nije bilo dosadno. Glazba je bila u funkciji sadržaja koji je baš namijenjen mladima. Tragamo za ljubavlju i volimo svoje prijatelje.

Dorian Anušić, 2. TC: Sve je jako – jako zanimljiva predstava, jako mi se dopala, jako dobro glume. Trebamo jako cijeniti prijateljstvo i ljubav.

David Mladenović, 2. TC: Vrlo zanimljiva predstava. Posebno je zanimljiva scenografija. Mogao sam zamisliti život u kartonskim kućama koje su dočarale život jedne gradske ulice.