Naziv je to ovogodišnjeg projekta s kojim smo sudjelovali na Festivalu znanosti predstavivši ga široj javnosti u Gradskoj vijećnici, 26. travnja u okviru programa Škole za škole.

Sveprisutna zaokupljenost umjetnom inteligencijom potaknula nas je na promišljanje i provedbu školskoga projekta u kojem smo, već uvriježeno, temi pristupili multidisciplinarno i korelacijski. Krenuvši od općih značajki umjetne inteligencije s kojima smo se pozabavili u okviru Računalstva, proveli smo među učenicima istraživačku anketu koju smo analizirali na satu HJ. Zanimalo nas je i koji su AI alati najfunkcionalniji za učenje matematike te kako nam umjetna inteligencija pomaže u zaštiti okoliša. U okviru strukovnih predmeta otkrivali smo primjenu umjetne inteligencije u prometu, odnosno istražili smo futurističke prometnice i automobile te sustave za pametno upravljanje prometnom signalizacijom.

Rezultate svih projektnih aktivnosti uvrstili smo na digitalni plakat izrađen u alatu Canvastera.

Na plakatu možete vidjeti kako je umjetna inteligencija kreirala fotografiju na temu našega projekta. Fotografija je generirana u alatu Padlet/I can`t draw ili Ne znam crtati, temeljem upisa naslova našeg projekta.

Pozivamo vas da svakako pokrenete sve grafičke elemente na plakatu i otkrijete zanimljive sadržaje. Što je umjetna inteligencija i gdje je sve susrećemo saznat ćete iz prezentacije na grafičkom elementu „očne zjenice“. Na „plavoj zvjezdici“  otkrit ćete kako se UI koristi u sustavima automatskog upravljanja prometom. Kreatori znanstveno-fantastične slike svijeta oduvijek su predviđali i automobile budućnosti. Sjetimo se samo inteligentnih vozila najpoznatijeg tajnog agenta, Jamesa Bonda ili neslućenih performansi Batmobila. Zato smo prezentaciju o karakteristikama današnjih inteligentnih vozila postavili na fotografiju plavog futurističkog automobila. Kakvim će prometnicama prometovati takvi automobili saznajemo na interaktivnoj slici iza „crvene zvjezdice/prskalice“. O raznim mogućnostima implementacije umjetne inteligencije u područje zaštite okoliša učenici su se bavili u okviru nastave Ekologije u prometu pa njihove rezultate pogledajte na grafičkom elementu „planet Zemlja“. Na „plavom kalkulatoru“ pronaći ćete korisne AI matematičke alate, a na „crvenom upitniku“ rezultate ankete kojom smo htjeli ispitati učenike naše škole što o UI misle i koliko se njome služe. Anketom je ispitano 108 učenika, a sastojala se od 9 pitanja. Izdvojeni rezultati ukazuju na to da najveći broj učenika (72) rabi Chat GPT i to za školu. Zanimljivo je kako većina učenika (34) smatra kako nije ispravno koristiti se UI u zadacima koji će biti ocijenjeni, ali nisu ni protiv toga, dok njih 19-ero smatra kako je to u potpunosti ispravno. Većina ispitanika slaže se kako ne bi htjeli pomoć umjetne inteligencije kod liječnika, zatim na treningu i kod mehaničara, a najmanje učenika ne želi pomoć pri učenju. Ostale rezultate možete pogledati u prezentaciji.

Naposljetku, predstavljanje projekta zaključili smo, tek načelno, odgovorivši na pitanje sadržano u njegovu naslovu. Budućnost u suživotu s UI je i dalje neizvjesna i tajnovita. Preostaje nam spoznati kako umjetna inteligencija nije zamjena za ljudsku, već samo jedan od djelotvornih alata za pojačavanje ljudske kreativnosti i domišljatosti.

Rad na projektu udružio je mnoge učenike i njihove mentore.

Madlen Zubović, prof. i dipl. bibl.